Kleuterklassen: een wereld van spel, verwondering en ritme
Bij de Vrije School Zwolle leren kleuters door te spelen. In spel komt alles samen: verwondering, fantasie, nabootsing en zintuiglijke ervaringen. Kleuters ervaren, bewegen en ontdekken in een veilige en warme omgeving die hen uitnodigt om zichzelf en de wereld om hen heen te verkennen. Het spel van een vierjarige is vaak nog naast de ander, terwijl het spel van vijf- en zesjarigen steeds planmatiger wordt en meer in samenspel plaatsvindt.
Onze kleuterklassen zijn huiselijk ingericht met natuurlijke materialen, zoals stoffen poppen, lappen, houten speelfiguren en blokken. Deze materialen stimuleren creativiteit en dagen kinderen uit om hun eigen lichaam en mogelijkheden te ontdekken. Alles – van de kleuren in de klas tot het ritme van de dag en de houding van de leerkracht – draagt bij aan een omgeving waarin kleuters zich veilig en vrij voelen om zichzelf te ontwikkelen.
In de kleuterleeftijd leren kinderen de wereld kennen door hun lichaam te gebruiken. Klimmen, springen, bouwen en spelen helpen hen hun motoriek, balans en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Fantasiespel, waarbij kinderen rollen aannemen en situaties nabootsen, stimuleert niet alleen hun creativiteit maar ook hun sociale vaardigheden. Door middel van beweging en spel ontdekken kinderen hun grenzen en mogelijkheden, terwijl ze plezier hebben en leren.

Ritme en structuur: houvast in de kleutertijd
Kleuters floreren in een omgeving met ritme en structuur. Bij de Vrije School Zwolle krijgt elke dag een vaste opbouw, waarin activiteiten als vrij spel, sprookjes, versjes, zingen, muziek, knutselen, boetseren en tekenen elkaar afwisselen. Wekelijks bakken de kinderen samen brood of maken soep, die ze daarna gezamenlijk opeten.
In het vrije spel kunnen kleuters hun fantasie volledig kwijt, maar ook echte ‘werkzaamheden’ oppakken, zoals bouwen, koken of opruimen. Bij ons geldt: spelen is werken, en werken is spelen. Alles wat kinderen waarnemen, verwerken ze spelenderwijs, waardoor leren een natuurlijk en betekenisvol proces wordt.
Het ritme van de seizoenen en jaarfeesten vormt een belangrijk fundament binnen de kleuterklassen. Door bijvoorbeeld lentefeesten of Sint-Maarten te vieren, ervaren kinderen de cyclische aard van het jaar en voelen ze zich verbonden met de natuur en hun omgeving.
Samen groeien: een stabiele basis voor de toekomst
Een stabiele basis is essentieel voor de groei van kleuters. Bij de Vrije School Zwolle streven we ernaar dat kinderen gedurende hun hele kleutertijd dezelfde leerkracht hebben. Deze continuïteit zorgt voor rust, vertrouwen en een hechte band, waardoor kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
In hun kleutertijd maken kinderen een grote ontwikkeling door:
- Als vierjarige: verkennen ze de wereld en leren ze omgaan met het ritme van de schooldag;
- Als vijf- of zesjarige: groeien ze naar meer verantwoordelijkheid en werken ze spelenderwijs aan schoolse vaardigheden, zoals doorzettingsvermogen, taakgericht werken, zelfredzaamheid en oplossingsgericht denken.
Met deze stevige basis bouwen kleuters bij de Vrije School Zwolle niet alleen aan hun leerprestaties, maar ook aan zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. Verwondering, plezier en spel vormen de sleutel tot hun groei en succes.