Buitentijd = leertijd

“Buitenlessen zijn waardevol en ook de tijd op het schoolplein draagt bij aan leerprestaties. Buiten slaan de hersenen aan het verteren wat in de klas werd geleerd.”

Mark Mieras onderzocht voor Jantje Beton en het IVN uitgebreid het effect van buitenspelen en het effect van een groene omgeving. Zijn conclusie: “Regelmatig naar buiten is dus goed voor leren. De omgeving maakt daarbij uit. In een omgeving met natuur vertonen kinderen meer buitenspel. Een open, ongestructureerde speelomgeving nodigt uit tot verkennend spel, tot onderzoekend ontdekken. Onderzoekers aan de Universiteit van Nebraska–Lincoln lieten kinderen van vier tot acht jaar twintig minuten door een park wandelen en vergeleken daarna hun leerprestaties met die van kinderen die even lang hadden gelopen, maar dan door straten. Ze hadden aanzienlijk meer aandacht en ook hun werkgeheugen werkte stabieler waardoor ze beter konden leren. Bij volwassenen is hetzelfde vastgesteld. Meer groen helpt leerlingen ook beter doorzetten.”

Lees het hele artikel hier of download de PDF versie.